Fiat Punto Cabrio ELX 1995

Hittade ett renoveringsobjekt i Göteborg.
Jag har sökt en Punto Cab med den stora motorn (1.6), elcab och larm ett tag.

 

VERKSTADSHANDBOK
Fiat Punto Cabrio

Kaross
Fram- och bakrutor
Fönsterlister
Baklucka
Säten
Bältessträckare
Baksäte
Framdörrar
Bakfönster
Suflett

 


Fler bilder
Panda 4x4 Climbing
Panda 4x4
X-1/9
Golf GLI Cab
www.FIAT.se
Förstasidan

 


Bilen jag hittade var vandaliserad.
Huv och skärmar var skrapade med kniv, suffletten sönderskuren höger framljus krossat, mm.



...köpte nytt hus 2007, sen dess har den stackaren i princip fått stå i garaget.
Du som vill ta över vårdnaden - välkommen att höra av dig!

 

Färdig blir den väl aldrig...
Måste nog renovera elfönsterhissarna, de går lite trögt. Och så slog förardörren upp i en stormvind och lyckades med att stöta i framskärmen!!! Ja du milde, det hände efter att jag stängde dörren med en tackling, mjuk och fin tackling, men det blev en bubbla! Suck, - får ge mig på förardörren med spackel och färg igen.

Avbärarlisterna på dörrarna har släppt, på bägge sidor, har väl använt för lite lim.

Suffletten monterad
Det blev ett heldagsjobb ...och så tog det en vecka att justera in den mot rutorna. Till slut blev det riktigt bra! Jag är helnöjd. Det var någonting helt annat är de engelska suffletter jag bytt i min ungdom. Här var det passform! Suffletten står som ett trumskinn. Yess !

Lackering
Grundning med primer och fem lager färg blev det. Tre dagar tog det med all finjustering och sprutspackling. Plastdetaljerna lackerades med mjukgörare i färgen.

Juli 2005
Plocka isär, demontera sufflett, slipa, slipa slipa, spackla, slipa, spackla, slipa ...
Jag har lagt fyra halva dagar ute i Kalles garage.
Att demontera var ganska underhållande.
Jag har renoverat några gamla engelsmän. Bl.a. ett antal MBG:er, en Austin Healy Frogeye, Triumph Spitfire mfl.
Med den bakgrunden är det intressant att se hur ingenjörskonsten utvecklats på trettio år. Bertone har gjort ett mycket bra konstruktionsarbete på Punto Cabben. Ofta sitter infästningar med dubbla muttrar, passformen är bra. Spoilers är utformade så de motverkar stensprut, och därmed rost. Suffletten är ett mästerverk. El-hydralisk och efter en smörjning går den ljudlöst, känns lyxigt.

Det enda stället jag hittat rost på är under spoilern på vänster tröskellåda. Det hade inte blivit gravrost ännu, så renoveringen var i grevens tid.

Samtidigt med renoveringen sker en varsam Styling.
Hål efter Fiat märken pluggas igen och spacklas bort. Sidospoilern skall lackas röd, liksom hela stötfångarna. Dörrhandtagen skall också lackas i karossens färg.

Måste köpa en avgasförlängare och skära ut för den i bakstötfångaren. Fiat Punto är en av de få bilar som har dolt avgasröret. ...men den förre ägaren har valhänt skurit ut för avgasröret, måste snygga till det!!!

Spacklingen är nu klar! Ett tag misströstade jag på de djupa spåren någon gjort på huven och på vänstersidan med en kniv. Vederbörande har lagt avsevärd kraft bakom kniven. Plåten var intryckt 7mm.  Har spacklat och slipat fem-sex gånger, men när jag idag grundat med primer ser det riktigt bra ut.

Det var med en känsla av tillförsikt jag åkte hem och badade kroppen ren, avnjutande ett rejält glas Whisky.
Ikväll känner jag mig som en segrare.  ...annat var det under värsta slipningsarbetet....

 Nu skall hela bilen sprutspacklas, grundas, och lackeras i Fiats originalfärg Rosso 129.

/Håkan

 

Projektstart
Min gode vän Hans och jag for med biltransportkärra till Göteborg, i oktober 2004.

Det blev köp och hemtransport.

Dock visade det sig att elektroniken spelade mig spratt.
Det var huvuddatorn som gav felaktiga order till insprutningssystemet mm mm.

10 200:- kostar en huvuddator på Fiat i Sverige!!!
Det är så håret reser sig i nacken.
Jag ringde upp en Fiat-verkstad i Kiel, där ville de ha 7 400:-

Är det så att Sverige har väldens dyraste Fiat-reservdelar???

Via min frus väninna , som kommer från Polen, fick jag reda på att datorn kostar 5000 SEK i Polen! (Hennes bror är bilmekaniker)

Via henne och hennes släktingar nere i Gdansk blev datorburken beställd och handpenning betalad.

Så, Hans och jag tog Polenfärjan, (ca 500:- per person ToR med hytt.)
Väl framme möttes vi av en Taxi, med väninnans svåger vid ratten, som tog oss till Fiat-firman och vidare runt på en intressant tur i trestadsområdet, via några intressanta whisky butiker...

Ett ovanligt trevligt sätt att köpa reservdelar till bilen!!!
Nedan sitter Hans, vår taxichaffis och jag i Sopot och fikar.

 

 

 

 

 

 

Väl hemma igen är nu huvuddatorn
på plats, inredningen avtvättad, motorrummet uppsnyggat.


Håkan Robertsson
Hakan@Robertssons.nu