.

Fiat X-1/9
1980 (såld)
Såld, återexporterad till Norra Italien.


 

 

 




Panda 4x4 Climbing
Punto Cabrio
Panda 4x4 e.i.
Golf GLI Cab
www.FIAT.se
Förstasidan

      

Projektet som sprack
Bytte in X-1/9:an när jag sålde min VW-GLI Cabbe. Jag har i många år sänt lystna blickar efter denna underbara Bertone-skapelse. Så fick jag plötsligt chansen att ta hand om ett bra exemplar.

Efter några mil upptäckte jag att jag egentligen inte fick plats i bilen. Huvudet stack liksom upp ovanför vindrutesargen. Skulle jag råka ut för någon olyckshändelse skulle säkert hjässan skivas av som en limpskiva. Bedrövelse!!!

Egentligen hade jag tänkt renovera den, under några år, så min son kunde haft den när han tagit körkort. Men han är ju någon centimeter längre än mig...

Det var bara att inse fakta. Bara att lägga ut en annons på Blocket, efter några dagar fick jag ett mail från Italien, på svenska! En Roberto ville köpa bilen av mig och återexpotera den hem till Italien. Han hade bott i Sverige som barn, därav språkunnigheten.

Roberto betalde handpeng, jag besiktigade bilen och gjorde den klar för export. En måndag hämtade jag Roberto på Kastrup och så körde han hem X-1/9:an till Italien.

Efter ca ett års noggrann renovering och därefter lika lång tid med myndighetsstrul  fick han den reggad Italien. Hans berättelse om all byråkrati han fick gå igenom gör att Sverige framstår som det enklaste landet i världen att ha kontakt med myndigheter i.

Roberto är nöjd och belåten, X-1/9:an lever ett sunt liv på de slingriga bergsvägarna den passar så bra på. Själv känner jag fortfarande en saknad efter den lilla körglada mittmotorbilen.

Försäljningsinformationen om bilen lät så här:

Undertill nästan rostfri. Dock är dräneringshålen i sittbrunnen lite anfrätta. Speciellt på förarsidan.
Aningen rost i skärmkanter och dörrskinn. Går fint i motor och växellåda.
Synkar lite dåligt på tvåan ( X-1/9-sjukan). Sömmarna i förarstolen har spruckit och en fönstervev är av.

Jag har bytt tändspole tändkablar och stift, samt olja i motor, växellåda och bromssystem.
Föregående ägaren hade bilen i tio år, garagerad i en lada. Körde 2000 mil under alla dessa år.

Ett riktigt fint exemplar som med en lätt renovering blir en riktig pärla.

Besiktigad dec 05.
Ombesiktning krävs dock: Bromsljus var ur funktion liksom ett positionsljus fram.
Skivbromsen höger bak låg på, varav ojämn bromsverkan.
 


Håkan Robertsson
Hakan@Robertssons.nu