Uppdaterad 16 august 2010
.

KLASSIKER SÅLD
7 maj 2009 till Falun
Unikt tillfälle! Fiat Panda 4x4 e.i. 1988. 11 600 mil. Utmärkt brukskick, orginallack.
Skattad och besiktigad. 3:ans synkronisering lite sliten. Avställd reservdelsbil samt en massa reservdelar, dörrar, baklucka, dragkrok och 4 extra dubbdäck på fälg medföljer.

Vi Panda ägare är mycket lojala mot våra små arbetshästar. Det togs bara in 189 stycken till Sverige, så det gäller att vårda den man har och se till att den kommer i goda händer när man gör sig av med den. Hör av dig om du vill ta över vårdnaden./ Håkan Hakan@Robertssons.nu

Den nye ägaren körde visst utan olja...

Pandan har blivit projektbil hos tidningen Klassiker! Läs mer om Pandans vidare öden och äventyr. http://www.klassiker.nu/projektbilar

FIAT Panda 4x4 e.i. 1988

Hittade ett renoveringsobjekt i Lerum, hittade två...
Jag har sökt en Panda 4x4 i mer än ett år.
När jag äntligen hittade en i vettigt skick följde det med en
reservdelsbil också (en röd)...

 





 

 




Fler bilder
Lite fakta
Terrängkörning
Mer om Panda
Panda 4x4 Climbing
Punto Cabrio
X-1/9
Golf GLI Cab
www.FIAT.se
Förstasidan

12.10.2008 Spoiler monterad. Snyggt!




Gör din egen Panda 4x4 i.e.
(klicka på bilden och skriv ut)

Ääääntligen ett nytt Fiat-projekt...
En vit som skall vara mitt transportmedel denna vinter och en röd reservdelsbil.

Sen jag hade min Lada Niva 4x4 på åttiotalet har jag längtat efter nåt fyrhjulsdrivet, både för nytta och nöje.

Jag har aktivt letat efter en Panda 4x4 det senaste året.
De kostade 70 000:- som nya, alldeles för mycket pengar tyckte jag på den tiden. Men som begagnade (10-12 tusen mil) är de vettiga i pris.

Låg bensinförbrukning (0.46 l/mil) billig försäkring, låg skatt och mycket skoj för pengarna. Jag hittade två stycken i Lerum! Den röde skall räknas som reservdelsbil. Men om jag funderar på att totalrenovera den. Kunde bli ett trevligt flerårigt fritidsprojekt.

Riva ut allt
Bestämde mig för att fräscha upp den vite först. Den verkar friskast. Jag började med att riva ut det mesta av inredningen för att se hur det såg ut undertill. Man befarar alltid det värsta. Men döm om min förvåning när jag bara hittade ett litet hål i golvet!!!

Det var bara att fixa hålet, rengöra och polera upp all invändig lack med Turtle Nano Polish (oerhört lättjobbad produkt) och så ett varv med d:o vax.

Sen bytte jag alla lamporna i instrumentpanelen. Trist om varningslamporna inte funkar..

Pandan är oerhört lättmekad. Med en 13 cm ringnyckel och en stjärnskruvmejsel kan man plocka ner den i beståndsdelar på en dag.

Skumtvätt
Efter dammsugning skumtvätt av all tyginredning, stolar och paneler. Jag köpte en enkel våtdammsugare på ÖB. Oerhört smidigt. Först spraya på lite Mr Muscle, sen borsta med en ny diskborste doppad i ljummet vatten med Ajax Allrengöring i. Till slut suga torrt med våtdammsugaren. Efter fyra timmar i höstsolen var all inredning torr och redo att monteras tillbaka i bilen. Jag passade på att lägga in nya ljudisoleringsmattor. Man kan aldrig få Pandan för tyst...

Snabblagning
Givetvis är det lite rost i samtliga tre dörrarnas nederkanter. Eftersom jag inte vill köra omkring med en vit bil med rostbruna kanter, spacklade jag till och lackade  över nederkanterna.

Byte av alla oljor, filter och tändstift
Åkte ner till OK-Q8, (de har en lift man kan hyra). Bytte oljor i kardan, växellåda och motor. 1 500 kronor kostade oljor, filter och tändstift. Isses... Bytte tändstiften också. Kollade kamremmen. Den ser ny ut. (Dessutom klarar Firemotorn att remmen går av utan att ventilerna kraschar.)

Polering och vaxning
Sen utvändig polering med Turtle Nano Polish och vaxning med deras Extreme Nano Vax. "Black Crome" på alla plastpaneler och bilen "ser ut som ny".

Besiktning
Efter en veckas pyssel gick jag in till datorn och kollade om Bilbesiktningen hade nån tid till mig. En ledig tid idag!!! Om fjorton minuter - jag tar den!

Iväg som ett jehu, saatan har glömt att fixa blinkern höger fram. Äsch, det blir nog fler anmärkningar, tänkte jag när jag just kom på att jag glömt lägga i varningstriangeln, suck...

Besiktningsmannen var imponerad. -En Panda 88:a i sånt skick! - den borde varit rostig upp till dörrstolparna, sa han skämtsamt.

Han hittade läckage på framstötdämparna, och givetvis trasiga blinkern och frånvaron av varningstriangel.

Blinkern fixade jag på fem minuter. Bara lite oxid på kontakterna. Jag passade på och bytte alla glödlampor, runt om, samtidigt.

Stötdämpare är beställda - sen får vintern komma när den vill. Jag befinner mig ändå i garaget och jobbar med "den röde".

Fyra nya stötdämpare kostade nästan 4000:- men pandan blev som en ny bil att köra. Nu får Kung Bore komma när han vill.

24.11.2008
Bilbältesproblem
Skulle kört Terräng Touring med Sweden Offroad i lördags med Pandan. http://www.swedenoffroad.com/

Tror du inte att säkerhetsbältet låste sig förra veckan på biljävlen. Det gick varken att få ut eller in.

Jag rev ner inredningen i bilen, satte in bältet från mig reservdelsbil – monterade hela inredningen och skulle provköra. Dä räckte knappt bältet över till fästet, och definitivt inte över min mage. Jag har aldrig kört reservdelsbilen så jag hade ingen aaaaaning om att bältet inte var original. Beställde ett bälte från en skrot – men det hann inte fram till i lördags.

Ja isses va de kan va svårt ibland. Att få komma ut i backarna och prova ”den lille” i verkligheten.

04.04.2009
Bladfjädern vänster bak gick av
Bilen har lutet lite åt vänster. Det har blivit lite skämtsamma kommentarer från goda vänner om min vikt... Bladfjädern har väl varit utmattad. Tur att man har reservdelsbil. Lite 5,56 på muttrarna, vänta några dar, köra bilen till Kalle för att få hjälp - och så var det ordnat. Nu är den lika hög bägge sidorna!


Håkan Robertsson
Hakan@Robertssons.nu

 


Intressanta uppgifter från Panda4x4.net , Portugal


Max lutning 40º


Markfrigång 18 cm


Max vadningsdjup 30 cm


Panda 4x4 fakta

Fiat Panda 4x4 i.e. är en liten smidig miniterrängbil som är nätt på bensin och enkel att underhålla. Nästan hela bilen går att demontera med en 13mm nyckel. Bilen är smidig i stan och tar sig dessutom fram häpnadsväckande bra i terrängen. 805 kilo bil med 50 hk motor vid 5500 varv/min är ganska OK, 0-100 17,5 sek. Toppfart 135 km/h. Vidmoment 78 NM vid 3000 varv. 

Omsorg
Man måste vårda kraftöverföringen, byta olja regelbundet i växellådan och använda fyrhjulsdriften någon gång i månaden, annars är det risk för att kardan och den bakre drivningen kärvar. In och urkoppling av fyrhjulsdriften kan i princip ske vid alla hastigheter. Utan gaspådrag – dra upp spaken för fyrhjulsdrift eller tryck ner den för tvåhjulsdrift.

Ettan är en krypväxel ämnad för terrängkörning och oanvändbar vid trafikljusen ( 5500 v/m vid 27 km/h). 

Rost
Pandan är lite rostbenägen i dörrarnas och bakluckans nederkanter, liksom runt hjulhusen och runt vindrutan.

Håll rent med högtryckstvätt, spruta på tunt rostskydd ibland så förlänger du livslängden betydligt. När det väl är dags för renovering finns det ekonomiplåtar att köpa. Reservdelar rent generellt är billiga till Pandan, liksom däck

Lojal
Den största svårigheten är att få tag i en. Vi Panda 4x4 i.e. ägare ger inte bort våra bilar. Vi är tvärt om mycket lojala mot våra små arbetshästar. Det togs bara in 189 stycken till Sverige, så det gäller att vårda den man har och se till att den kommer i goda händer om man gör sig av med den.




Fria vinklar